Auto Saksassa

Viiden lapsen kanssa auto on lähes täysin välttämättömyys. Olen monesti miettinyt elämää ilman autoa, sillä siinä säästäisi kaikkinensa 400-500€ kuussa. Mutta elämä pienten lasten, harrastusten, kauppa- ja työreissujen kanssa tulisi niin vaikeaksi, että loppujen lopuksi turha kuvitellakkaan elämää ilman autoa. Asia olisi eri, jos asuisi PK-seudulla ja koko elämä pyörisi parin metropysäkin välillä.

Näistä syistä auto vaihdossa on pakollinen. Oudon ympäristön tuomien haasteiden ja tunteiden keskellä emme halua enää ylimääräisiä haasteita. Ja lisäksi, reissaaminen Saksassa ja sen ympäristössä on omalla autolla huomattavasti joustavampaa, kuin junalla tai bussilla. Mun haave on esim. lähteä alpeille tutkimaan laaksoja ja vuorten rinteitä.

Mutta miten auton Saksaan toteuttaisi? Vaihtoehdot on käytännössä ottaa oma auto Saksaan, tai myydä se ja ostaa Saksasta auto.

Oman auton kuljettaminen Saksaan

Ottaisinko oman auton Saksaan? Vaihtoehtoina ensimmäisenä tulee mieleen ajaa se Saksaan. Reittivaihtoehtoja on useampia. Helsingistä pääsisi lautalla suoraan Saksaan Travemündeen, joka kestäisi reilut 31h ja omalla hytillä maksaisi 280€. Toinen reittisuunta on ottaa lautta Ruotsiin, ajaa eteläruotsiin ja sen jälkeen ottaa joko lautta etelä-Ruotsista Saksaan tai mennä Tanskan kautta Juutinrauman sillan kautta (joka maksaa noin 50€) ja lisäksi Storabeltin sillan kautta (noin 35€). Viimeinen suunta on ottaa lautta Helsingistä Tallinnaan ja ajella baltian maiden ja Puolan läpi. Tällä reitillä olisi eniten ajokilometrejä.

Oman auton ajamisessa Saksaan on se kääntöpuoli, että minun tulisi ajaa auto etukäteen Saksaan, jättää se sinne ja tulla lentäen takaisin Suomeen saattamaan perhe Saksaan. Tämä siksi, että vaimolle on aivan liian raskasta tulla yksinään viiden lapsen kanssa juna&lentoreissu Saksaan.

Toisaalta voisin puhua jonkun ystävän tai sisaruksen ympäri ajamaan auto meille Saksaan. Joka tapauksesta laskujeni mukaan auton ajattaminen edes takaisin ja näiden lisäksi lentoreissut edes takaisin Berliinistä EasyJet:llä (halvimmat lennot Hki-Saksa välillä) maksaisi vähintään 700€ ruokineen päivineen. Ei ihan halpaa.

Viimeinen vaihtoehto olisi tutkia firmoja, jotka kuljettavat autoja maasta toiseen. Yhteen firmaan otin yhteyttä, ja heidän hinta olisi 1200€ Helsinki-Regensburg.


Auton osto Saksasta

Myisinkö omani Suomeen ja ostaisin korvaavan Saksasta? Saksa, tuo autojen luvattu maa, jossa autobaanoilla (ei jokapaikassa) saa päästää kaasu lattiassa, jos nuppi kestää. Tämä vaihtoehto olisi hyvin houkutteleva. Saksassa riippuen automallista saisi samaan hintaan uudemman ja vähemmän ajetun auton. Ottaen vielä huomioon sen, että perheemme jatkaa todennäköisesti kasvuaan, niin isompi auto tulee pian tarpeeseen - tämän tarpeen pystyisi siis toteuttamaan samalla reissulla. Toisin auton siis vaihdon päättyessä Suomeen.

Mutta asia ei ole niin yksinkertainen. Sopivan yksilön löytämiseen voi mennä aikaa, ja oleskelu Saksassa ensimmäisinä päivinä ilman autoa voi olla orpoa. Kuinka käyn kaupasa? Ja kaikki se aika mitä auton löytämiseen menee, vaimo täytyy olla lasten kanssa oudossa maassa, oudossa kodissa yksin. Lisäksi, mulla ei ole opiskelijana turhan paljon rahaa, eli budjetti on tiukka, joka rajaa valikoimaa ja hankaloittaa hyvien autokauppojen tekoa.

Lisäksi mun täytyy ensin myydä oma auto Suomessa. Ford Galaxy, 2006 ajettu pian 390000 km, diesel, manuaali. Auton myynnissäkin on omat riskinsä ja kuinka pian sen saa myytyä ja mihin hintaan? SAA OSTAA HYVÄÄN HINTAAN!!! Rahoitat mun vaihto-opiskelu reissua. =)

No minkä auton sitten ostaisin Saksasta? Ehkä helpoin vaihtoehto ois ostaa samanlainen, mutta mielellään alkaen 2012 malli ja sopivan vähän ajettu. Samaa kokoluokkaa olisi myös Volkswagen Sharan, mutta kalliimpi. Budjettivaihtoehdot olisi Opel Zafira ja Volkswagen Touran. Mutta tulevaisuutta ajatellen Volkswagen Caravelle tai vastaava 9 paikkainen pikkubussi olisi paras. Nämä vaan ovat hurjan hintaisia!

Auton vuokraaminen Saksasta

Tutkein myös auton pitkäaikaista vuokraamista, mutta tämä tulee niin kalliiksi, että ei suoraan sanottuna kannata. Jokainen euro on hukkaan heitetty, ja koska tarvitsemme autoa vaihdon jälkeenkin, niin rahat olisivat suoraan pois vaihdon jälkeisen auton hankinnasta.

Valintoja

Mihin vaihtoehtoon päätyisi? Alustavasti olemme ajatelleet, että nykyinen myydään tänne ja ostetaan Saksasta auto, joka tuodaan sitten Suomeen vaihdon päättyessä. Todennäköisesti tämä on valintamme, mutta päätöstä ei vielä ole lopullisesti tehty. Auton myynnin ajoittaminen Suomessa ennen lähtöä ja samoin sopivan löytäminen Saksassa on haastavaa. Ja budjetti tuo tietenkin omat haasteensa. 20000€ ylimääräistä helpottaisi jotenkin kummasti...


Kiitos mielenkiinnostasi ja ensi kertaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Korona hiipuu edelleen

Korona hiipuu Saksassa edelleen. Saksan laajuinen Inzidenz (ilmaantuvuusluku) viikossa 100000 asukasta kohden on nyt 18,6. Kehitys on siis o...